11 wskazówek, jak zmniejszyć rotację pracowników w firmie?

11 wskazówek, jak zmniejszyć rotację pracowników w firmie?

3 sierpnia, 2021 0 przez Redakcja

Jeśli rotacja pracowników nie jest istotnym elementem Twojej działalności, powinieneś się nad tym zastanowić. Przedsiębiorstwa z branży restauracyjnej, rozrywkowej i usługowej są szczególnie narażone na to ryzyko – a duża rotacja pracowników może powodować poważne problemy.
Ryzykujesz nie tylko utratą wysokiej jakości pracowników, zakłóceniem pracy zespołu, zasobów i obsługi klienta, ale często wiąże się to z wysokimi kosztami dla firm. W rzeczywistości szacuje się, że rotacja pracowników kosztuje firmy średnio od sześciu do dziewięciu miesięcznych pensji za każdego pracownika, którego muszą zastąpić.
Aby pomóc Ci zaoszczędzić pieniądze i zatrzymać talent na jak najdłużej, zebraliśmy dziesięć wskazówek, jak utrzymać pracowników szczęśliwych i zmniejszyć rotację.

1. Dopracuj proces zatrudniania.

Usprawnienie podejścia do rekrutacji może w znacznym stopniu przyczynić się do zmniejszenia rotacji pracowników. Jeśli upewnisz się, że profil kandydata jest dobrze dopasowany do kultury firmy i samego stanowiska, będzie mniej prawdopodobne, że opuści on firmę w pośpiechu.
Upewnij się, że rozumieją, na czym polega ich rola, jak działa firma i czego mogą oczekiwać od pracy. Musisz również wiedzieć, czego dokładnie szukasz, zanim zaczniesz rozmowę kwalifikacyjną.

2. Oferuj elastyczność.

Jeśli jest jakiś benefit, który powinieneś rozważyć, jeśli to możliwe, to jest to elastyczny czas pracy. Badania pokazują, że 76% amerykańskich pracowników jest bardziej skłonnych do pozostania u obecnego pracodawcy, jeśli oferuje on elastyczne godziny pracy, a firmy oferujące pracę zdalną mają o 25% niższy wskaźnik rotacji pracowników.
Oferowanie elastyczności to świetny sposób na utrzymanie zadowolenia pracowników przy niewielkim ryzyku dla firmy, o ile nie wpływa to na jakość usług. Wprowadź jasną politykę, np. ustalając obowiązkowe godziny pracy i pozostawiając resztę elastyczną – lub pozwalając pracownikom nadrabiać czas w dni, które im odpowiadają.

3. Zapewnij konkurencyjny świadczenia.

Motywowanie pracowników to jedno, ale upewnienie się, że widzą oni korzyści płynące z ciężkiej pracy jest równie ważne. Możliwe korzyści do rozważenia obejmują:
a. sprawiedliwe wynagrodzenie;
b. dobra polisa lub plan emerytalny;
c. zapewnienie dni urlopowych, bonów na opiekę nad dzieckiem i/lub ubezpieczenia zdrowotnego.
Wszystkie świadczenia powinny być w jak największym stopniu dopasowane do potrzeb pracownika. Zastanów się, jakich ludzi zatrudniasz i co by docenili, ponieważ to potencjalnie zachęci ich do pozostania w firmie na dłużej.

4. Poprawa środowiska pracy.

Nudne miejsce pracy może naprawdę cię zdołować. Poprawa atmosfery, zwiększenie produktywności i podniesienie morale pracowników dzięki kreatywnemu i dynamicznemu środowisku. Nie musi to być drogie, ale biorąc pod uwagę wskaźnik rotacji pracowników, bardzo ważne jest, aby Twoi pracownicy czuli się komfortowo i byli zadowoleni.
Możesz zainstalować ergonomiczne krzesła w pokoju wypoczynkowym, dodać kolorowe prace plastyczne do siłowni, salonu lub restauracji, umieścić rośliny w całym budynku i ogólnie sprawić, że Twój lokal stanie się przyjemnym miejscem pracy. Dlaczego nie kupisz ekspresu do kawy i nie zadbasz o wspólną przestrzeń, w której Twoi pracownicy będą mogli cieszyć się swoimi przerwami?

5. Bądź dostępny.

Nigdy nie lekceważ potęgi dostępności. Jeśli Twoi pracownicy czują, że mogą zgłaszać potencjalne problemy, będziesz w stanie lepiej sobie z nimi poradzić, zanim wymkną się spod kontroli i spowodują kłopoty.
Upewnij się, że Twoi pracownicy wiedzą, że mogą z Tobą porozmawiać o wszelkich problemach i zająć się obszarami, które chcieliby poprawić lub problemami związanymi z obciążeniem pracą. To da Ci możliwość uporządkowania spraw, zanim ktoś poczuje, że musi odejść z powodu tych problemów.

6. Ulepsz kulturę firmy.

Upewnienie się, że Twoi pracownicy lubią swoją pracę to jedno, ale wspólna kultura pracy jest równie ważna dla zmniejszenia rotacji pracowników. Staje się on coraz bardziej niezbędny w nowoczesnym miejscu pracy, ponieważ promuje zarówno lojalność, jak i tożsamość marki.
Promuj przejrzystość, włączaj członków swojego zespołu w proces podejmowania decyzji, dziękuj im za ich wysiłki i dbaj o to, aby ich równowaga między życiem zawodowym a prywatnym nie była zagrożona. Oczywiście, wesołe imprezy integracyjne nigdy nie tracą na znaczeniu. Są one doskonałym sposobem na utrzymanie motywacji pracowników, ich zadowolenia i ekscytacji z przyjścia do pracy.

7. Prezentuj czytelny rozwój kariery.

Nikt nie chce pozostać w tej samej pracy przez lata lub czuć, że jego ciężka praca zmierza donikąd. Podkreślaj możliwości, jakie pracownicy mogą uzyskać, jeśli pozostaną w firmie, w tym awanse i sposoby ich uzyskania. Jeśli pokażesz im, że mogą rozwijać swoją karierę i osiągać swoje cele, pozostając w Twojej firmie, będą bardziej skłonni do pozostania.

8. Doceniaj ciężką pracę.

Chociaż zawsze oczekuje się pewnego poziomu wysiłku, upewnij się, że docenisz tych, którzy w swojej pracy wykraczają poza to, co jest możliwe.
Niezależnie od tego, czy jest to pracownik miesiąca nominowany przez cały zespół, system nagród czy premia roczna, zaoferuj swoim pracownikom coś, do czego będą dążyć. Pokazanie swojemu zespołowi, jak bardzo doceniasz jego wysiłki, może naprawdę zbudować lojalność.

9. Prowadź programy szkoleniowe.

Pokaż swoim pracownikom, że zależy Ci na ich umiejętnościach, organizując regularne sesje szkoleniowe. Nie tylko pomoże to zmotywować pracowników do nauki czegoś nowego, ale także sprawi, że nie będą oni czuli się stagnacyjnie na swoich stanowiskach z biegiem czasu. Ponadto firma odnosi korzyści, ponieważ Twój zespół uczy się nowych umiejętności i jest w stanie zapewnić klientom lepszą obsługę, na przykład.

10. Sprawdź satysfakcję pracowników.

Czy jest lepszy sposób, aby dowiedzieć się, jak zmniejszyć rotację, niż od samego zespołu? Wysyłaj miesięczne lub kwartalne formularze oceny do wypełnienia, zawierające pytania dotyczące zadowolenia pracowników z miejsca pracy, ich pracy i wszystkiego, co chcieliby poprawić. Upewnij się, że te formularze są anonimowe, aby odbiorcy mogli być tak szczerzy, jak to tylko możliwe, i upewnij się, że aktywnie reagujesz na wszystkie informacje zwrotne.

11. Zachęcanie do współpracy.

Wzmacniaj więzi między poszczególnymi pracownikami i zespołami poprzez zachęcanie do współpracy. W zamian zobaczysz wzrost zadowolenia pracowników, produktywności i lepszą atmosferę. Organizuj regularne sesje mind-mappingu dla usprawnień lub strategii, gromadząc ludzi z różnych zespołów, aby dzielili się swoimi pomysłami. Chodzi o to, aby wzmocnić ideę, że wszyscy siedzimy w tym razem i stworzyć firmę, w której rotacja pracowników jest mniejsza, ponieważ ludzie po prostu chcą tam pracować.