3 sposoby na biznesowy model
17 lipca, 2022Masz pomysł, ale nie masz jeszcze modelu biznesowego? Drugi krok, jaki powinieneś zrobić, po wyborze pomysłu, to wybór modelu biznesowego. Jest to, a przynamniej powinno być istotne dla Ciebie, i na pewno dla Twojego przyszłego inwestora.
Oczywiście model może się w trakcie realizacji zmienić, tak jak i często zmieniają się założenia projektu. Jednak na początek musisz mieć coś, co przekona Ciebie i inwestora, że startup będzie opłacalny i warto go tworzyć.
Określenie modelu jest tak proste, jak odpowiedź na te dwa pytania:
– Kto ma pieniądze?
– W jaki sposób te pieniądze trafią do mnie?
Dzięki tym pytaniom, określisz grupę docelową, do której chcesz trafić ze swoim projektem i określisz sposób na monetaryzację startupu.
Zaniszuj się
Zdarzało się.. już teraz mniej na szczęście, że dostawałam do przeanalizowania projekty, w których przedsiębiorca swoją grupę docelową określał jako „wszyscy ludzie” albo „firmy” (czasem też ze szczegółowym parametrem – segment MMŚP i duże przedsiębiorstwa). Cieszę się, że masz takie ambicje, ale zdarza się to niezwykle rzadko, że ktoś z takim celem, rzeczywiście dotarł do „wszystkich”. Nie bój się niszy. Im bardziej sprecyzujesz grupę docelową, tym lepiej Twój projekt będzie odpowiadał na oczekiwania klientów, lepiej też dotrzesz do nich z akcją marketingową. Boisz się, że Twój produkt/usługa nie dotrze do tej grupy lub zrobisz coś tak niszowego, że garstka ludzi będzie tego używać? Na rynku nie jesteś w stanie wszystkiego przewidzieć. Ile razy się zdarzało, że produkt został „przejęty” przez inny segment klientów, a kierowany był do zupełnie innego typu użytkowników? Albo produkt odniósł sukces na niszy więc został rozwinięty na pozostałe rynki lub klientów? Niedaleko szukając, przypomnij sobie, czym był na samym początku Facebook? Czy od razu się porwano na wszystkich ludzi? A pamiętasz jeszcze, do czego miał służyć Twitter? Czy twórcy Twitter’a myśleli, że wielkie korporacje będą używały ich produktu do celów marketingowych?
Więc, fajnie że jesteś ambitny, ale staraj się we wszystkim, co robisz być realistą.
Sukces tkwi w prostocie
Zrób mały test i wypisz na kartce, na czym oparte są modele biznesowe firm z branży internetowej np.: Allegro czy Nasza klasa.
Proste i nieskomplikowane. Twój model biznesowy powinien zmieścić się w jednym zdaniu. Jak spotkasz inwestora w windzie i będziesz miał minutę na odpowiedź na pytanie: „co robisz?”. Odpowiesz w dwóch zdaniach: Jedno opisuje Twój projekt, a drugie opisuje sposób zarabiania na tym. Jak będziesz opowiadał za długo i za nudno, to nikt nie będzie chciał Cię słuchać.
Nie twórz, naśladuj
Inwestorzy kochają nowe technologie, innowacyjne pomysły i … staromodne modele biznesowe. Jeśli wymyślisz super nowy model biznesowy, to pamiętaj, że będziesz musiał przekonać do niego nie tylko inwestora ale rzesze klientów, do których chcesz trafić. Jeszcze zdążysz się namęczyć w trakcie realizacji projektu. Więc, daj sobie spokój z tą kreatywnością. Model zarabiania powinien być tak naturalny dla Twoich klientów jak płatność paypass’em – prosto i elegancko