Dlaczego warto precyzyjnie śledzić cały proces sprzedaży?
18 czerwca, 2021Proces sprzedaży potrafi być bardzo krótki i zamknąć się w kilku krokach, jednak często tak nie jest, zwłaszcza, jeśli mowa o droższych produktach. Niekiedy, zanim uda się “domknąć” sprzedaż, konieczne są długie miesiące spotkań, rozmów telefonicznych i wymian e-mailowych.
Systemy CRM pozwalają na łatwe gromadzenie i katalogowanie tego typu danych, ale nie każdy się na to decyduje, ponieważ niektóre dane trzeba wprowadzać ręcznie (reszta jest zazwyczaj pobierana jest automatycznie dzięki integracji systemu z m.in. skrzynkami e-mail). Warto jednak to rozważyć. Dlaczego precyzyjne śledzenie całego procesu sprzedaży może okazać się korzystne? Tłumaczymy!
Co daje precyzyjne śledzenie procesu sprzedaży?
Bez wątpienia zamykanie sprzedaży jest najprzyjemniejszą częścią całego procesu sprzedażowego – mowa tutaj o momencie, kiedy uda się dopełnić wszystkich formalności i podpisać umowę z klientem. Jednak samo śledzenie ilości domkniętych umów i ich wartości nie daje pełnego obrazu sytuacji – informuje tylko o końcowym rezultacie, a nie o tym, w jaki sposób udało się do niego dojść, więc ciężko potem zreplikować ścieżkę prowadzącą do sukcesu.
Tylko śledząc precyzyjnie cały proces sprzedaży, wraz ze wszystkimi podjętymi przez sprzedawcę krokami, pozwala dokładnie ustalić i wykorzystać w przyszłości dane o tym, co działa, a co niekoniecznie. Łatwiej jest także ustalić, jak bardzo opłacalna była dana sprzedaż – w końcu im dłuższy proces sprzedażowy, tym droższe było pozyskanie danego klienta, choćby z racji na czas, jaki musiał poświęcić na niego sprzedawca.
Im więcej danych, tym lepiej poradzi sobie system
Wiele systemów CRM ma zaawansowane funkcje, takie jak choćby narzędzie do przewidywania sprzedaży (dla całej firmy bądź jedynie dla jednego określonego klienta). Funkcje te jednak nie mogą dobrze działać i dawać rzetelnych wyników, jeśli będą przeprowadzać kalkulacje w oparciu o niepełne lub niedokładne dane, dlatego też ważne jest wprowadzanie ich uważnie i regularnie. Im więcej informacji, tym lepiej poradzi sobie system i tym bardziej będzie można zaufać analizom wykonywanym na jego podstawie.
Pomocne mogą być w tym na przykład wersje mobilne systemów CRM – wiele firm takie udostępnia. Dzięki nim sprzedawcy mogą na bieżąco wprowadzać na przykład dane o spotkaniach czy przeprowadzonych rozmowach z poziomu swojego smartfona, bez konieczności czekania, aż będą mieli dostęp do laptopa czy komputera. Warto się zastanowić nad takimi nowoczesnymi rozwiązaniami, ponieważ nie tylko zapewniają one większą precyzję w działaniu, ale też ułatwiają życie pracownikom i oszczędzają ich czas.