Jak uzyskać gwarancję bankową dla firmy?

Jak uzyskać gwarancję bankową dla firmy?

13 lipca, 2022 0 przez Redakcja

Praktycznie każde nowe przedsiębiorstwo boryka się z problemem zbudowania swojej renomy. Na renomę przedsiębiorstwa składają się głównie dwa elementy: jakość i rzetelność świadczonych usług oraz płynność finansowa. O ile ocena świadczonych przez firmę usług może być zawsze oceną subiektywną (każdy klient może oceniać ją inaczej) to płynność finansowa jest zawsze obiektywna.

Im więcej pieniędzy tym większa renoma

Płynność finansowa jest w zasadzie najważniejsza, gdyż daję ona gwarancję tego, czy firma spełni swoje zobowiązania. Choć bez wątpienia ma ona ogromny walor psychologiczny. Pieniądze na koncie świadczą o sporej ilości zadowolonych klientów i dają potencjalnym kontrahentom informację, że z tą firmą warto robić interesy. Podstawowy problem jest jeden – świeżo powstała firma (zwłaszcza mała lub średnia) nie ma ani renomy, ani tym bardziej płynności finansowej. O kredyt czy pieniądze na początku nie tak łatwa – łatwiej zdobyć rozgłos. Co zatem zrobić, by zacząć budować swoją renomę?

Znajdź kogoś, kto potwierdzi twoją wiarygodność

W działalności gospodarczej, by zbudować sobie opinię, należy posiadać znajomości i referencje. Dlatego warto mieć kogoś, kto potwierdzi rzetelność firmy. Najlepszym przykładem będzie tutaj bank. Wyobraźcie sobie, że firma uzyskuje pierwszy większy kontrakt dzięki wsparciu potężnej instytucji finansowej.

W jaki sposób?

Najlepiej poprzez gwarancję bankową. Jak działa taka gwarancja? Firma znalazła kontrahenta, który skłonny jest złożyć u niej zamówienie. Ponieważ firma jest nowa na rynku, stawia on pewne warunki – jest gotów dobić targu, o ile firma udzieli mu zabezpieczenia, że spełni świadczenie. W takiej sytuacji firma idzie do banku i podpisuje umowę gwarancji bankowej – w zamian za prowizję pobraną od firmy bank zobowiązuje się wypłacić określoną sumę pieniężną klientowi firmy (który jest beneficjentem gwarancji) na jego żądanie. Takie żądanie zapłaty pojawi się w momencie, gdy firma nie wykona poprawnie albo terminowo swojej części umowy. Firma podpisuje umowę, a dokumenty okazuje klientowi – ten zadowolony podpisuje z firmą umowę.

Same zalety – bank dostaje prowizję, na której zarabia, klient ma gwarancję, że jego umowa jest zabezpieczona, a firma może spokojnie przejść do realizacji zamówienia. O czym należy pamiętać? Na pewno o rodzajach gwarancji – gwarancja może być bezwarunkowa (potocznie gwarancja na pierwsze żądanie), czyli taka, gdzie bank wypłaca tę sumę w ciemno na żądanie zleceniodawcy, do którego zwraca się potem o zwrot pieniędzy oraz gwarancja warunkowa, czyli taka, która jest obwarowana dodatkowymi warunkami, które należy spełnić, by otrzymać pieniądze.

Osoba zawierająca umowę gwarancji musi zawrzeć tą umowę pisemnie, inaczej umowa jest nieważna. Musi ponadto posiadać list gwarancyjny, czyli uzgodnienie wszelkich warunków udzielenia gwarancji i kwot, na jakie gwarancja będzie opiewać.

Ostatnie, o czym należy pamiętać to fakt, że banki są zobowiązane do świadczenia jedynie pieniężnego. Natomiast rodzaje gwarancji nie wynikają z przepisów. Banki w swoich umowach z klientami i regulaminach świadczonych usług mogą kreować różnego rodzaje gwarancje, w zależności od potrzeb klientów i celu gospodarczego.

Dla podsumowania ten typ umowy bankowej jest najpopularniejszy do zabezpieczeń w działalności gospodarczej i sprawdza się zarówno na początku działalności gospodarczej, jak i w trakcie jej trwania. Jest to rozwiązanie, które miało naprawić błędy umowy poręczenia. Rozwiązanie, które jest warte rozważenia. Opłaca się na pewno bardziej niż wzięcie kredytu, pożyczki czy podpisanie weksla w celu zabezpieczenia kontrahenta.