Jak zachęcić pracowników do adaptacji?
18 lutego, 2022Jak zachęcić pracowników do adaptacji?
Duże zmiany mogą wstrząsnąć miejscem pracy, obniżając wydajność i zyski. Zdolni do adaptacji pracownicy wiedzą, jak stawić czoła tym zmianom i utrzymać się na właściwym torze. Porozmawiajmy o tym, jak zachęcić pracowników do bycia elastycznymi. Pracodawcy mogą podjąć kroki w celu skupienia się na zdolności adaptacji i uważności, aby stworzyć wydajną i szczęśliwą bazę pracowników. Poniżej przedstawiamy przewodnik po kultywowaniu zdolności adaptacyjnych pracowników w Twojej organizacji.
Świat biznesu szybko się zmienia – od nowo zatrudnionych pracowników po nagłe odejście, przeprowadzkę biura, a nawet zmianę na pracowników zdalnych. Ciągłe zmiany mogą zakłócić przepływ pracy i sprawić, że pracownicy zaczną kwestionować swoją pewność zatrudnienia i zaufanie do wykonywanej pracy.
Na czym polega adaptacyjność?
Adaptacyjność to umiejętność radzenia sobie ze zmianami w zdrowy i pozytywny sposób. Ta miękka umiejętność może pomóc pracownikom podjąć wyzwania w pracy i dostosować się do nich, zachowując jednocześnie dobre samopoczucie i cele zawodowe. Ponieważ większość pracowników będzie musiała stawić czoła wielu zmianom na dużą skalę w trakcie swojego życia zawodowego, zachęcanie ich do adaptacji może pomóc im w osiągnięciu sukcesu. W rzeczywistości, 70% pracowników doświadczyło więcej niż czterech zmian w całej firmie w ciągu zaledwie pięciu lat.
Zachęcanie pracowników do większej zdolności adaptacji może pomóc im (i Twojej firmie) przejść przez te zmiany i wyjść z nich z większym zyskiem i stabilnością niż wcześniej. Rozpoczęcie pracy z umiejętnością adaptacji i pozytywnym nastawieniem może być wyzwaniem samym w sobie. Aby pomóc Ci dowiedzieć się więcej o tym, co sprawia, że pracownicy mają zdolność do adaptacji, przygotowaliśmy ten przewodnik po zmianach w miejscu pracy i sposobach radzenia sobie z nimi.
Czym są zmiany organizacyjne?
Zmiany organizacyjne to wszelkie większe zmiany w strukturze zarządzania firmą, procesach wewnętrznych, obciążeniu pracą, awansach, kulturze lub lokalizacji. Może to oznaczać wszystko, od wprowadzenia nowego członka zarządu po wdrożenie hybrydowego harmonogramu, w którym pracownicy mogą pracować z domu w niektóre dni tygodnia. Oto kilka przykładów zmian organizacyjnych:
- Zmiany transformacyjne: Zmiany w kulturze, strategii lub procesach w organizacji.
- Zmiany personalne: Skupiają się na zmianach pracowniczych, w tym zwolnieniach, zatrudnianiu, awansach i zwolnieniach.
- Zmiany strukturalne: Zmiany w zakresie obciążenia pracą, struktury i odpowiedzialności zespołu.
- Zmiany zaradcze: Wprowadzane w celu rozwiązania problemu w firmie, np. utraty zysków.
- Zmiany lokalizacyjne: Przeniesienie fizycznej lokalizacji, globalizacja lub całkowite zdalne działanie.
Chociaż celem zmian organizacyjnych jest naprawienie lub ulepszenie miejsca pracy, ich wdrożenie może być niejasne. W tym miejscu z pomocą przychodzi zdolność do adaptacji.
Co to są zdolności adaptacyjne? Przykłady umiejętności miękkich
Mówiąc prościej: zdolność adaptacji oznacza stawianie czoła nowym wyzwaniom, przepływom pracy, procesom lub zmianom personalnym. Podczas gdy zmiana na dużą skalę może być szokująca dla pracownika, osoba o zdolnościach adaptacyjnych będzie w stanie zarówno przetworzyć emocje, które się z nią wiążą, jak i kontynuować swoją pracę i rozwój.
Na przykład, nagłe zwolnienie kierownika projektu może sprawić, że jego bezpośredni podwładni poczują się zaniepokojeni, zdezorientowani lub źli. Ktoś, kto nie praktykował zdolności adaptacyjnych może pozwolić te emocje wpływają na ich pracę i spędzić dzień nie jest w stanie wykonać zadań.
Pracownik z umiejętnością adaptacji, z drugiej strony, będzie w stanie zarówno przetworzyć emocje związane z odejściem menedżera, jak i kontynuować swoją pracę.
Korzyści z adaptacyjności są dwojakie.
Z jednej strony, adaptacyjne pracownicy są bardziej prawdopodobne, aby zakończyć swoją pracę i pozostać produktywne podczas potencjalnie stresujących czasach. Z drugiej strony, pracownicy, którzy są bardziej elastyczni są często bardziej pozytywni i mniej zestresowani, co jest dobrą wiadomością dla ich ogólnego samopoczucia w pracy.
Pod pojęciem zdolności adaptacyjnych kryje się wiele różnych cech osobowości. Niektóre z nich to m.in:
- Kreatywność
- Pozytywność
- Krytyczne myślenie
- Empatia
- Życzliwość
- Współczucie
- Szacunek
- Elastyczność
- Innowacyjność
Choć może się wydawać, że są to cechy wrodzone, można je w sobie wyćwiczyć. Poprzez zapewnienie komunikatywnego i pełnego szacunku miejsca pracy, pracodawcy mogą również budować te cechy w swoich zespołach.
Jak zachęcić pracowników do adaptacji
Zdolność do adaptacji w miejscu pracy zaczyna się od komunikacji, pozytywnego nastawienia i spójnej grupy pracowników. Możesz zachęcać pracowników do budowania tej umiejętności, zachowując przejrzystość i otwartość na pytania podczas wszelkich zmian w miejscu pracy.
Zachęcaj pracowników do zadawania pytań
Dobry menedżer to także dobry komunikator. Otwartość na pytania może pomóc w wyjaśnieniu wszelkich niejasności w biurze, a jednocześnie sprawi, że pracownicy poczują się wysłuchani i zauważeni w całym procesie.
Istnieje wiele sposobów, aby zachęcić do efektywnej komunikacji w biurze. Na przykład, można zorganizować ratusz lub zaplanować spotkania z bezpośrednimi podwładnymi, aby wyjaśnić wszelkie nieporozumienia i nieporozumienia. Możesz również stworzyć wirtualną platformę, taką jak anonimowy formularz opinii, kanał na Slacku lub wątek e-mailowy, gdzie pracownicy będą mogli zgłaszać wszelkie pytania, a Ty będziesz mógł udzielać odpowiedzi podczas spotkań lub online.
Wskazówka: Prowadź bieżący spis pytań i odpowiedzi, do którego pracownicy będą mieli dostęp, abyś nie musiał ciągle odpowiadać na te same pytania, a pracownicy mogli szybko uzyskać odpowiedzi.
Zachęcaj do komunikacji między pracownikami
Choć małżonkowie, przyjaciele i członkowie rodziny mogą być chętni do pomocy, to współpracownicy przechodzący przez tę samą zmianę mają największe szanse na pełne zrozumienie wszelkich obaw i pytań pracownika. Pielęgnowanie więzi między pracownikami, którzy spędzają razem czas, może pomóc każdemu z nich mieć wbudowany system wsparcia, który pomoże im przejść przez wszelkie transformacje biura na dużą skalę.
Zachęcaj do komunikacji między pracownikami, pracując najpierw nad poprawą kultury organizacyjnej firmy. Bariery w efektywnej komunikacji w miejscu pracy często wynikają z dezorientacji, braku zaangażowania lub braku zainteresowania pracowników. Dlatego pierwszym krokiem do rozwiązania tego problemu jest stworzenie grupy pracowników, którym zależy. Możesz to zrobić, organizując dla swojego zespołu imprezy poza pracą, zachęcając do wspólnych obiadów i ułatwiając komunikację poprzez włączanie lodołamaczy do spotkań lub wirtualnych platform komunikacyjnych.
Wskazówka: Program mentorski w Twojej organizacji to dobry sposób, aby dać nowo zatrudnionym osobom osobę, do której mogą zwrócić się o pomoc w komunikacji i zrozumieniu.
Włącz praktyki mindfulness
Mindfulness to pomocna praktyka stosowana w biurze i poza nim, która koncentruje się na rozpoznawaniu emocji, pozytywności i spokoju. Skupiając się na mindfulness, bezpośrednio przyczyniasz się do poprawy samopoczucia psychicznego swoich pracowników, co z kolei może poprawić rentowność i zaangażowanie pracowników. Możesz promować mindfulness w miejscu pracy, zapewniając dostęp do usług w zakresie zdrowia psychicznego, zachęcając pracowników do brania okazjonalnych dni wolnych w celu skupienia się na swoim zdrowiu psychicznym oraz zatrudniając specjalistę od mindfulness, który poprowadzi warsztaty na ten temat. Mindfulness idzie również w parze z komunikacją, więc spotkania kontrolne z pracownikami również mogą pomóc w tworzeniu uważnego miejsca pracy.
Wskazówka: Pamiętaj, że mindfulness dla każdego wygląda inaczej, więc zbadaj poziom komfortu swoich pracowników w odniesieniu do wszelkich praktyk, które wdrażasz.
Bądź pozytywny
Zmiany są zazwyczaj wynikiem zaspokojenia potrzeby lub rozwiązania problemu, dlatego powinieneś postrzegać je jako coś pozytywnego i zachęcać swoich pracowników do tego samego. Przekazuj informacje o ekscytujących możliwościach transformacji i pozwól pracownikom poznać korzyści, jakie przyniesie im ta zmiana.
Chociaż Ty również możesz czuć się zestresowany jako lider biznesowy, nie powinieneś pozwolić, aby te uczucia przeniosły się na Twoich pracowników. Kiedy masz do czynienia z komunikacją lub powiadomieniami skierowanymi do pracowników, utrzymuj pozytywną energię i silny rozmach, podchodząc do wszystkiego, co będzie miało wpływ na ich codzienne życie.
Wskazówka: Unikaj komunikacji, jeśli czujesz się zestresowany, niespokojny lub zły. Staraj się, aby sprawy były lekkie i ekscytujące dla Twojego zespołu.
Współpracuj i bądź otwarty na informacje zwrotne
Kiedy zapowiadana jest zmiana, reakcją Twojego zespołu może być nieufność lub złość. Może to wynikać z poczucia, że ich dobre samopoczucie lub perspektywa nie są brane pod uwagę. Możesz złagodzić te odczucia, potwierdzając, że zespół jest ceniony w biurze i tworząc środowisko współpracy, w którym każdy może swobodnie prowadzić wspólną burzę mózgów. Pracując nad przygotowaniem siebie i swojego zespołu na sukces podczas transformacji, organizuj sesje burzy mózgów, aby zaangażować ich w proces. Jest to kluczowe, gdy zachęcasz swoich pracowników do zdolności adaptacyjnych. Weź pod uwagę ich potrzeby i odczucia i zastanów się nad kształtowaniem planu rozwoju wokół tego, co sprawi, że Twoi pracownicy będą czuli się najbardziej wspierani.
Wskazówka: Niektórzy pracownicy mogą nie czuć się komfortowo, wyrażając swoje obawy lub pomysły podczas spotkań. Aby wyjść naprzeciw ich potrzebom, rozważ utworzenie anonimowego formularza opinii, w którym będą mogli podzielić się swoimi przemyśleniami.
Zatrudniaj zróżnicowany zespół
Zróżnicowanie pracowników przynosi wiele korzyści, a większe możliwości adaptacyjne Twojego zespołu to tylko jedna z nich. Stworzenie zróżnicowanego zespołu może pomóc we wprowadzeniu do biura wielu różnych perspektyw. W rezultacie, każdy pracownik będzie miał nowe spojrzenie na zmiany w biurze, które może pomóc uczynić je bardziej produktywnymi dla wszystkich zaangażowanych. Zróżnicowane biura są często bardziej zaangażowane, chętne do współpracy i elastyczne od samego początku. Podejmując kroki w celu zwiększenia różnorodności przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian, możesz sprawić, że Twój zespół będzie lepiej przygotowany na wypadek, gdyby na horyzoncie pojawiły się zmiany. Aby stać się bardziej różnorodnym, podejmuj wysiłki, aby stać się pracodawcą oferującym równe szanse, proś o polecenia od swoich obecnych pracowników i rekrutuj na portalach z ofertami pracy.
Wskazówka: Hybrydowy harmonogram może pomóc w promowaniu różnorodności w pracy, otwierając listę pracowników na pracowników globalnych, tych z dziećmi lub tych, którzy mają alternatywny styl życia.