Wszystko co powinieneś wiedzieć o content marketingu – czy to się opłaca?

Wszystko co powinieneś wiedzieć o content marketingu – czy to się opłaca?

6 grudnia, 2021 0 przez Redakcja

Mówią, że content jest królem, a promocja królową. I mają rację. Samo tworzenie ciekawych treści nie wystarcza – trzeba je pokazać grupie odbiorców. Badania pokazują, że wiele blogów firmowych istnieje w próżni i praktycznie nigdy nie zostało odwiedzonych. A jeśli chcesz rozwijać swój biznes, to musisz zadbać o to, aby Twój content marketing po prostu robił robotę.

W tym tekście pokażemy Ci krok po kroku, jak podejść do content marketingu od praktycznej strony. Poznasz wskazówki przydatne w tworzeniu chwytliwych i rozprzestrzeniających się samoczynnie treści. To zaczynamy!

Content marketing – definicja

Zacznijmy od tego, czym jest content marketing. Wielu mylnie uważa, że content marketing to jedynie publikowane na blogu firmowych artykuły. A to dopiero wierzchołek góry lodowej.

Content marketing to wszystkie treści, które rezonują z Twoją publicznością, tj. odpowiadają na ich problemy i uruchamiają ich emocje. Mamy tu na myśli nie tylko słowo pisane, ale także filmy, podcasty, a nawet e-mail marketing. Content marketing przekazuje grupie docelowej wartościową wiedzę i jednocześnie buduje unikalny wizerunek marki.

Przyjrzyjmy się teraz kilku najpopularniejszym rodzajom content marketingu.

Blog firmowy

To najpopularniejsza forma content marketingu. Pokusimy się tu o stwierdzenie, że jej popularność wynika z tego, że jest ona najprostsza w przygotowaniu, publikacji i dystrybucji. Jednak gdyby tak było, to wszystkie firmy, które korzystają z tworzenia wpisów blogowych odnoszą sukcesy. A prawda jest zupełnie inna. Od czego to zależy?

Kluczem jest nie tyle napisanie tekstu, ale odpowiedni dobór tematu i oryginalne podejście do jego przedstawienia. Treści w sieci jest coraz więcej. Praktycznie każdy może coś opublikować. Żeby zyskać grono lojalnych fanów, potrzebujesz czegoś co błyskawicznie wyróżni Twój biznes pośród grona innych, podobnych firm. Co to będzie? Wszystko zależy od tego, jakim jesteś człowiekiem i jakie wartości chcesz wyznawać. Pamiętaj, że klienci nie kupują przedmiotów, tylko korzyści które się za nimi kryją. A jeśli korzyści są takie same, to to co będzie kierować nimi przy wyborze, to sympatia do przedsiębiorcy.

Musisz więc skupić się na dwóch aspektach:

  • zrozumieć zachowania swoich odbiorców, dowiedzieć się czego się boją, co lubią, co ich podnieca, a co przeraża;

  • znaleźć w swoim biznesie coś niezwykłego, innego niż prezentuje konkurencja i pokazywać to odbiorcom na każdym możliwym kroku.

Infografiki

Ten sposób promocji treści coraz bardziej zyskuje na popularności. Infografiki są czytelne i pozwalają przekazać wiedzę w możliwie jak najprostszy sposób. Możesz łączyć je z wpisami blogowymi i np. dodawać takie podsumowanie na końcu długiego wpisu. To jednak tylko jedna z możliwości.

Infografiki świetnie nadają się do publikacji w mediach społecznościowych, np. na pintereście. Dzięki temu pozwolą Ci dotrzeć do większej grupy osób i będą świetnym sposobem na wypromowanie Twojego bloga firmowego. Wystarczy, że publikując grafikę dodasz odnośnik do Twojej witryny, gdy użytkownik kliknie w obrazek.

Media społecznościowe

Facebook i Instagram to idealne miejsca na budowanie unikatowego wizerunku Twojego biznesu. Zresztą nie jedyne. Do wykorzystania masz również Twittera czy Pinteresta. Pamiętaj jednak, aby zdecydować się tylko na taką ilość kanałów komunikacji, aby nadążać z publikowaniem angażujących treści. Nie ma powodu tworzyć tekstów na każdym serwisie, gdyż stracą one na jakości.

Wybierz jeden, maksymalnie 2 kanały i tam dodawaj treści – krótkie video czy grafiki. Dopasuj sposób wypowiedzi do tonu komunikacji Twoich potencjalnych klientów. W dodatku weź pod uwagę, że każdy kanał w mediach społecznościowych działa pod innymi zasadami. Publikuj treści kilka razy w tygodniu, a zobaczysz, że zyskasz rozgłos – zwłaszcza wtedy, gdy Twoje materiały będą udostępniane przez użytkowników.

Video i podcasty

Coraz częściej użytkownicy rezygnują z czytania wpisów blogowych na korzyść bardziej przystępnych formatów – podcastów i formatów video. Jednak to, czy taka forma content marketingu sprawdzi się w Twoim biznesie, zależy już od Twojej grupy docelowej. Możesz ich o to bezpośrednio zapytać, np. zachęcając do udziału w dyskusji pod wpisem blogowym czy w mediach społecznościowych.

Podcasty możesz publikować na własnej stronie lub w serwisach typu Spotify. Filmy video umieszczaj na Youtube i odpowiednio optymalizuj pod wyszukiwarkę Youtube. Pozwól użytkownikom komentować Twoje filmy i odpowiadaj na dodawane treści. To idealny sposób na budowanie społeczności wokół Twojej marki.

E-mail marketing

Korzystają z niego zarówno duże jak i małe przedsiębiorstwa. Działa, gdyż pozwala utrzymać klienta, a w przyszłych okresach również namawia go do zakupu produktów. W e-mail marketingu istotne jest, aby nie spamować użytkownika bezwartościowymi treściami i ofertami, którymi on się nie interesuje. Ważniejsze jest przekazywanie istotnej wiedzy oraz subtelne wskazanie oferty – najlepiej w proporcji 70/30.

Kluczem do skutecznego content marketingu w formie maili jest legalne zebranie subskrybentów, np. przy pomocy landing page lub marketingu partyzanckiego.

Najważniejsze cechy skutecznego content marketingu

Zanim rozpoczniesz publikację treści, dokładnie zaplanuj swoje działania. Przygotuj plan wraz z rozpisaniem konkretnych tematów blogów, tworzenia filmów video czy infografik. Zdefiniuj, w jakich kanałach będziesz publikował treści i jak często będziesz to robił. Sprawdź również poczynania swojej konkurencji – musisz być w tym aspekcie lepszy od nich, aby faktycznie się wyróżnić.

Niezależnie od formy, content marketing powinien być również prawidłowo zoptymalizowany pod Google. Treści blogowe czy formaty video powinny zawierać najważniejsze słowa kluczowe. Tylko wtedy materiały mają szanse zyskać organiczny zasięg. Możesz wprawdzie reklamować je przy pomocy płatnych reklam, ale nie są to zbyt polecane działania.

O czym jeszcze pamiętać, gdy tworzysz treści dla swojego biznesu?

1. Kim jest Twoja grupa docelowa?

Nie ograniczaj się do stworzenia persony przy pomocy popularnych narzędzi. Ten sposób działał, ale było to dobrych kilka lat temu. Dzisiaj konsumenci są bardziej wybredni i aby faktycznie zainteresowali się tym, co publikujesz, musisz dokładnie poznać ich potrzeby. Dowiedz się, co ich wzrusza, jakiej muzyki słuchają, a nawet jakie oglądają filmy. Dzięki temu będziesz mógł tworzyć emocjonalne powiązania i szybciej zostaniesz zapamiętany jako firma.

Takie informacje znajdziesz na forach internetowych, a czasem nawet w komentarzach na blogach konkurencji. Choć chyba najprostszym sposobem jest tradycyjna rozmowa z klientem – przed, w trakcie i po złożeniu zamówienia. W końcu budowanie pozytywnych relacji jest kluczowe w prowadzeniu biznesu. Możesz również wysłać pytania do osób, które zrezygnowały z Twojej oferty i… zapytać ich, co było powodem takiej decyzji.

Ostatnią ważną informacją w zakresie Twojej grupy docelowej jest sposób komunikacji. Styl, który reprezentujesz na blogu firmowym powinien być spójny z tym, w jaki sposób mówią między sobą Twoi klienci. Dzięki temu zostaniesz lepiej zrozumiany i wzbudzisz ich sympatię – według starej psychologicznej zasady, że lubimy tych, którzy są do nas podobni.

2. Po co tworzysz content marketing? W jaki sposób Twoi odbiorcy zyskują na treściach, które publikujesz?

Content marketing w formie blogowej, video, podcastów czy profilu w social media musi mieć jakiś cel. Treści muszą być ciekawe i faktycznie wnosić coś do życia osób, które poświęcą czas, aby zapoznać się z tym, co masz do zaprezentowania. Tworzenie treści o niczym będzie stratą czasu – mało kto przeczyta lub obejrzy film, a Ci którzy to zrobią będą zawiedzeni ty, co się w nim znalazło.

Połącz wartościową treść z własnym stylem. Zastanów się, czego Twoi odbiorcy od Ciebie oczekują. Może spotkałeś się z pytaniami, które ciągle zadają? Umieść odpowiedzi na nie na blogu. Podziel się ciekawostkami ze swojego świata i okrasz je odrobiną humoru – jeśli oczywiście Twoja grupa docelowa tego oczekuje. A jeśli decydujesz się na podjęcie popularnego tematu, postaraj się podejść do niego z nieco innej perspektywy – tak, aby odbiorca czuł, że faktycznie masz dla niego coś ciekawego do zaoferowania.

Czy content marketing to rozwiązanie dla każdej firmy?

Naszym zdaniem tak. Powinien być jednak wdrożony w firmie z głową i w oparciu o konkretną, ustaloną wcześniej strategię. Dobry content marketing pomaga markom wyróżnić się wśród innych, podobnych firm, a także zwiększa zasięgi firmowe i podnosi sprzedaż. Wpływa również pozytywnie na SEO – zwłaszcza, gdy optymalizujemy treści pod słowa kluczowe z długiego ogona.

Jednak byle jaki content marketing może nawet zaszkodzić Twojej firmie – głównie pod względem wizerunkowym. Jeśli potencjalni klienci trafią na Twojego bloga firmowego lub kanał na Youtubie i zobaczą, że materiały są niskiej jakości, z pewnością już do Ciebie nie wrócą. Stracisz swój cenny czas i pieniądze wydane na zakup narzędzi czy zatrudnienie pracowników. Dobrze przemyśl więc swoją decyzję. Może na początek wystarczą Ci inne formy promocji?

Narzędzia przydatne w content marketingu

Gdy zaczynasz wdrażać content marketing w swoim biznesie, warto pochylić się nad profesjonalnymi narzędziami, które pomogą Ci w przygotowaniu naprawdę skutecznych treści. Niektóre z nich są darmowe, za inne będzie trzeba zapłacić. Przydatne będą narzędzia:

  • do badania słów kluczowych – pomogą Ci one dobrać odpowiednie frazy do optymalizacji Twoich treści, możesz skorzystać z takich narzędzi jak Senuto, Ahrefs czy Semstorm;

  • wyświetlające zapytania, które użytkownicy wpisują w Google, np. przy użyciu narzędzia Answer the Public;

  • do edycji tekstu, takie jak Word lub zewnętrzne narzędzia, które dodatkowo sprawdzają, czy treść jest prawidłowo zoptymalizowana pod SEO;

  • do zbierania przydatnych materiałów w czytelnej formie, np. Notion;

  • do projektowania infografik, takie jak Canva w oparciu o konkretne motywy lub Figma, gdzie możesz projektować od zera;

  • strony z darmowymi lub płatnymi zdjęciami, które umieścisz na swoim blogu firmowym.